Egentrening som mosjon

Om man ikke engasjerer seg for trening utover å se på sport på TV, bør man likevel drive med en eller annen form for egentrening. Dagens samfunn er lagt opp til at mange har jobber som ikke krever mye fysisk aktivitet. Men det er i menneskets natur at man må være litt i aktivitet. Det behøver ikke være at man løper maraton en gang i uka, men noe mer enn mosjonen man får fra å bevege seg mellom TVen og kjøkkenet.

Personlig trening

Hva slags mosjon skal man velge?

Når man har bestemt seg for å starte med litt egentrening som mosjon gjenstår fortsatt å bestemme; hva slags mosjon skal man velge? Mange av dem som sitter mye stille har ofte gjort det i lang tid. Kanskje kjenner vi ikke til hvordan man lever på noen annen måte. For eksempel finnes det mange som har engasjert seg mye i film, og kanskje brukt resten av tiden på PCen. Når man så kommer seg ut i arbeidslivet ender man opp som en revisor eller IT utvikler som er jobber hvor man ikke beveger seg spesielt mye.

Da er det best å velge en mosjonsform som ikke stresser kroppen for mye i starten. Det kan være nok å ta seg en spasertur hver dag. En spasertur med rask gange hjelper for hjertet og muskulaturen slik at vi holder oss i form. For personer som ikke er vant til å trene med personlig trener, kan dette være det beste fordi man da klarer å utføre en halvtimes økt, for eksempel, minst to-tre ganger i uka. Sykling er også en aktivitet som ikke er for tung for kroppen selv om man ikke har trent mye tidligere.

Mosjonsformer

Det er mange mosjonsformer å velge mellom. Det viktigste er at man gjør en eller annen aktivitet som holder deg i bevegelse rundt 30 minutter minimum to til tre ganger i uken. Det kan være en rask spasertur, en løpetur, en sykkeltur, eller man kan melde seg inn på et treningssenter og bruke sykler der, eller eventuelt en tredemølle eller en romaskin. Fordelen med å bli med på et treningssenter for å få utført personlig trening, er at man da også kan rådspørre seg med en av de ansatte personlige trenerne.

Mange trenger å mosjonere sammen med noen for å kunne komme i gang. I så fall kan det være en fordel å begynne med en lagaktivitet, som fotball, håndball, ishockey, landhockey eller volleyball. Blir man med på et offentlig lag, vil de ønske at du trener ganske mye. Da kan det være bedre å bli med i et bedriftsidrettslag da de som oftest har en noe mer avslappet holdning til antall treninger. Bor du ved sjøen kan personlig trening være kajakkpadling eller en rotur i en liten båt. Men en kajakk og en båt koster litt, så med mindre du allerede har det fra før, kan det være lettere å starte med noe av det andre.

Grad av egentrening

Grad av egentrening er viktig å vurdere. Mange som skal begynne å trene for å mosjonere velger å stille altfor høye krav til seg selv. Stiller man for høye krav når man skal velge egentrening for mosjon, er det ikke uvanlig at man pådrar seg skader eller raskt blir lei av treningen. Det er bedre å begynne forsiktig, men sette av en bestemt tid på spesifikke dager hvor man trener.

Sundt for alle

Det er sundt for alle å trene litt. Men har man en stillesittende jobb, er det ekstra viktig å trene litt i tillegg til jobben. Det gjør at hjertet blir sterkere, samt at man bygger opp muskulaturen så kroppen tåler litt belastning uten å pådra seg skader.